Preskočiť na hlavný obsah

Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb oznamuje verejnosti, že od 15.8.2024 je v rekonštrukcii budova na Továrenskej 7 v Bratislave. Z tohto dôvodu je podateľňa dočasne presťahovaná v rámci budovy a úrad žiada verejnosť, aby v prípade fyzického podania listín nevstupovala do objektu.

Volajte na telefónne čísla 0918 333 899 alebo 0905 396 697 a následne sa riaďte pokynmi pracovníčok podateľne.

Ďakujeme za porozumenie.

Oficiálna stránka  SK

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Informácie pre podnikateľov, korí chcú vykonávať telemarketing

Zoznam telefónnych čísel pre zamedzenie nevyžiadaných marketingových volaní

Úrad v zmysle § 116 ods. 7 a nasl. Zákona č. 452/2021 o elektronických komunikáciách od 1.11.2022 spustil Zoznam telefónnych čísel pre zamedzenie nevyžiadaných marketingových volaní (ďalej len „zoznam“). Ten je verejnosti prístupný na webovej adrese www.nevyziadanevolania.sk

Do tohto zoznamu je možné zaregistrovať každé slovenské telefónne číslo za účelom vyjadrenia nesúhlasu s prijímaním marketingových volaní, pričom nie je rozhodujúce, či je konkrétne telefónne číslo registrované na fyzickú alebo právnickú osobu. Užívateľ sa pri registrácii do zoznamu môže sám rozhodnúť, či zamedzí všetky marketingové volania na svoje telefónne číslo alebo si vyberie len konkrétne marketingové oblasti, z ktorých si neželá byť s ponukami telefonicky kontaktovaný. Ak zákazník svoje číslo zaregistruje do zoznamu, je zakázané volanie na toto číslo za účelom priameho marketingu pre kategórie ktoré zákazník zvolil.

Zoznam marketingových oblastí - Ilustračný obrázok

 

Ak teda máte zámer vykonávať priamy marketing prostredníctvom volaní, ste povinný zaregistrovať sa webovej stránke www.nevyziadanevolania.sk ako marketingový subjekt. Následne je potrebné overovať si čísla, na ktoré plánujete vykonávať priamy marketing prostredníctvom volaní v tomto zozname. Na tejto webovej stránke je po registrácií prístupný jednoduchý návod a postup ako postupovať pri overovaní čísel. Overovanie čísel prostredníctvom webovej stránky je spoplatnené.

Predplatenie overení telefónnych čísel - Ilustračný obrázok

 

Úrad v tejto súvislosti zároveň dáva do pozornosti, že existuje niekoľko výnimiek, kedy je možné zavolať s marketingovou ponukou aj na telefónne číslo, ktoré je registrované v zozname:

  1. V prípade ak ide o priamy marketing vlastných podobných tovarov a služieb subjektu, ktorý kontaktné údaje získal v súvislosti s predajom tovaru alebo služieb.
    Ak napríklad prevádzkujete e-shop, v ktorom nedávno zákazník nakúpil a uviedol svoje kontaktné údaje, môžete mu v rámci Vášho e-shopu zavolať za účelom predstavenia ponuky podobných tovarov alebo služieb, napríklad doplnkového sortimentu. V takomto prípade nejde o porušenie a Váš e-shop môže  svojmu zákazníkovi zavolať aj napriek tomu, že číslo uviedol v zozname. Je samozrejme možnosť toto volanie priamo počas telefonátu alebo aj inou formou namietať a Vy ako volajúci subjekt ste zo zákona povinný námietku preukázateľne potvrdiť a viac túto osobu telefonicky nekontaktovať a rešpektovať, že svoje číslo uviedla z zozname.

  2. V prípade ak je osoba v zmluvnom vzťahu s konkrétnym subjektom.
    Ak má napríklad konkrétna osoba uzatvorenú zmluvu s mobilným operátorom alebo bankou môže tento subjekt tejto osobe zavolať napriek tomu, že uviedla svoje číslo v zozname. Aj v tomto prípade tiež platí právo toto volanie priamo počas telefonátu, alebo aj inou formou namietať a mobilný operátor je zo zákona povinný námietku preukázateľne potvrdiť a viac svojho zákazníka telefonicky nekontaktovať s marketingovou ponukou.

  3. V prípade, ak si účastník alebo užívateľ marketingovú komunikáciu vyslovene vyžiadal.
    Napríklad ak máte cestovnú kanceláriu a niekto Vás požiadal o cenovú ponuku na zimnú dovolenku, môžete mu v rámci Vašej cestovnej kancelárie zavolať bez toho, aby ste si overovali, či telefónne číslo záujemcu je registrované v zozname.

 

Úrad bude vykonávať kontrolu dodržiavania ustanovení Zákona o elektronických komunikáciách na základe podnetov a taktiež aj z vlastnej iniciatívy. Užívatelia môžu podať podnet prostredníctvom webovej stránky www.nevyziadanevolania.sk. Podozrenia z porušenia môže ktokoľvek poslať aj na e-mailovú adresu podnety@teleoff.gov.sk. V prípade, že si marketingové subjekty nebudú plniť zákonné povinnosti a nebudú sa pred marketingovým kontaktovaním riadiť týmto zoznamom a porušia pravidlá, úrad subjektom vykonávajúcim priamy marketing v prípade preukázania porušenia udelí pokutu od 200 eur do 5% z obratu za predchádzajúce účtovné obdobie.

Marketingová predvoľba (0)888

Podľa § 116 ods. 12 Zákona č. 452/2021 o elektronických komunikáciách: „Osoba vykonávajúca priamy marketing prostredníctvom volania, automatických volacích a komunikačných systémov bez ľudského zásahu, telefaxu alebo služieb krátkych správ alebo osoba, ktorá získava predchádzajúci súhlas s volaním na účely priameho marketingu je povinná používať na účely priameho marketingu len čísla identifikované národným cieľovým kódom na tento účel v číslovacom pláne. Povinnosť podľa predchádzajúcej vety sa nevzťahuje na volania na účely priameho marketingu, ak sa vykonáva na zverejnené kontaktné údaje účastníka alebo užívateľa, ktorý je fyzickou osobou podnikateľom alebo právnickou osobou.“

Ak plánujete vykonávať priamy marketing, a teda ponúkať tovary alebo služby prostredníctvom telefonovania, SMS-kami alebo inými elektronickými komunikačnými prostriedkami (uvedenými vo  vyššie citovanom ustanovení), ste povinný používať len čísla začínajúce predvoľbou (0)888.

Úrad však upozorňuje, že v zmysle Zákona o elektronických komunikáciách je niekoľko výnimiek, kedy podnikateľ nie je povinný predvoľbu (0)888 pri ponúkaní tovarov alebo služieb používať:

  1. Ak vykonávate priamy marketing na zverejnené telefónne číslo fyzickej osoby podnikateľa (živnostník) alebo právnickej osoby (spoločnosť s ručením obmedzeným, akciová spoločnosť atď.).
    To znamená, že ak má podnikateľ alebo firma zverejnené svoje telefónne číslo či už na svojej webovej stránke alebo iným spôsobom, môže sa na uvedené číslo slobodne volať alebo poslať SMS za účelom priameho marketingu s ponukou tovarov alebo služieb a bez povinnosti používať predvoľbu (0)888.

  2. Ak boli kontaktné údaje získané v súvislosti s predajom vlastného podobného tovaru alebo služieb alebo s ktorým je kontaktovaný zákazník v zmluvnom vzťahu.
    Ak teda ste napríklad predal klientovi automobil na základe zmluvy, v ktorej sú uvedené jeho kontaktné údaje vrátane telefónneho čísla, a teda tieto kontaktné údaje boli získané v súvislosti s predajom automobilu, je možné klienta kontaktovať za účelom priameho marketingu s ponukou napríklad na predaj doplnkového sortimentu alebo rozšírenie služieb súvisiacich s predaným automobilom, pričom nie je potrebné použiť predvoľbu (0)888. Podmienkou uplatnenia tejto výnimky je teda existujúci zmluvný vzťah alebo preukázateľný doklad o poskytnutí podobných tovarov a služieb  zákazníkovi. Dôležité pre uplatnenie tejto výnimky je však naplnenie predpokladu, že sa jedná o vlastné a podobné tovary a služby. Táto výnimka sa neuplatní v prípade, ak budú ponúkané tovary a služby tretích strán (inej spoločnosti - nie vlastné) alebo tovary a služby druhovo odlišné (nie podobné). Dôležité pre uplatnenie tejto výnimky je však naplnenie predpokladu, že sa jedná o vlastné a podobné tovary a služby. Táto výnimka sa neuplatní v prípade, ak budú ponúkané tovary a služby tretích strán (inej spoločnosti - nie vlastné) alebo tovary a služby druhovo odlišné (nie podobné).

  3. Ak si od podnikateľa klient vyslovene vyžiadal marketingovú komunikáciu (napr. ponuku tovaru alebo služieb).
    V tomto prípade je nevyhnutné, aby ste uvedené vedeli hodnoverne preukázať predložením vyžiadania marketingovej komunikácie od konkrétneho  záujemcu o tovary alebo služby. Ak Vás teda niekto preukázateľne oslovil a požiadal napríklad o cenovú ponuku na výmenu plastových okien na jeho dome alebo o pravidelné informovanie o ponukách na last minute dovolenky, nie ste povinný použiť na komunikáciu číslo s predvoľbou (0)888.
    Ak nie sú splnené vyššie uvedené podmienky na uplatnenie výnimky, všetci tí, ktorí vykonávajú priamy marketing spôsobom uvedeným v § 116 ods. 12 Zákona č. 452/2021 o elektronických komunikáciách sú povinní používať čísla s predvoľbou (0)888.